Uuden kodin pääsisäänkäynti ja eteinen ovat olleet allekirjoittaneelle tärkeitä suunnittelukohteita. Ovathan ne ensimmäiset asiat mitä ihmiset (ja me) näkevät meille tullessaan.
Halusimme modernin sisäänkäynnin jota reunustaa toiselta puolelta monessa muussakin raksakohteessa toteutetut pitkät pinnakaiteet. Ulkototeutuksessa en ole muuten näitä aiemmin nähnyt. Taitavat olla hitti enemmänkin sisätiloissa, mutta koska meillä on asuinneliöt yhdessä tasossa päädyimme tähän toteutukseen ;)
Halusimme modernin sisäänkäynnin jota reunustaa toiselta puolelta monessa muussakin raksakohteessa toteutetut pitkät pinnakaiteet. Ulkototeutuksessa en ole muuten näitä aiemmin nähnyt. Taitavat olla hitti enemmänkin sisätiloissa, mutta koska meillä on asuinneliöt yhdessä tasossa päädyimme tähän toteutukseen ;)
Pääsisäänkäynnin pinnakaiteiden suunnittelukuva. Kuva Rosteri Design Oy |
Meillä on talon pääovelle kolmen porraselementin jokseenkin kookas asetelma, johon kilpailutimme mustat pitkät pinnakaiteet. Pinnakaiteista kerroinkin aiemmin täällä (klik).
Ihan kaikki ei mennyt putkeen tämän(kään) asian kanssa tässä raksamme loppuvaiheessa. Pinnakaiteiden lisäksi tilasimme samaiselta firmalta savunharmaan lasikaiteen pääovea vastapäätä. Pinnakaiteiden ja lasikaiteen asennus sovittiin helmikuun alkuun. Nämä tehtiin päivää ennen muuttotarkastusta, joka oli maaliskuun 12 päivä. Lasikaiteet oli tilattu väärän värisinä, eli muuttotarkastuksessa meillä oli suunnitelmista poiketen mustat lasikaiteet. Eipä siinä mitään, mutta kun toinen näistä lasikaiteista meni asennuksessa rikki! Pinnakaiteet oli asennettu väärin ja ne porrastivat tasanteen kaiteeseen nähden huomattavasti verrattuna hyväksyttyyn suunnittelukuvaan (selkeä mittavirhe).
Kaikista näistä teimme reklamaatiot yhteyshenkilöllemme ja uudet lasit laitettin tilaukseen ja pinnakaiteet luvattiin tulla korjaamaan kunhan uudet lasit tulevat. Ja sitten kuluikin päiviä, viikkoja ja kuukausi. Ei mitään. Mistään ei infottu vaikka puhelimitse näin luvattiin. Isäntä yritti saada yhteyshenkilöämme lukuisia kertoja kiinni, mutta turhaan. Milloin oltiin kokouksessa tai asiakkaalla ja vastattiin että soitan myöhemmin. Eikä ikinä soitettu. Hermo meni! Sitten googlasin kyseistä firmaa ja löysin sieltä yhden toisen yhteyshenkilön yhteystiedot jonne laitoin kärkevää palautetta asianhoidon ja palvelun laadusta. Johan alkoi tapahtua. Yhteyshenkilömme soitti heti ja pahoitteli tilannetta.
Siitä lähtien yhteydenpitoomme kuului aina tuo toinen henkilö ja asiat alkoivat selvitä. Talousvaikeuksia toisinsanoen. Edelliseen viitaten olimme onneksi maksaneet vain puolet urakan koko hinnasta ja sopineet että loput maksetaan kunhan kaikki on asianmukaisesti korjattu. Taloudellista intressiä siis oli hoitaa asiat kuntoon. Yhteyshenkilömme oli kuitenkin edelleen todella surkea yhteydenpidon osalta eikä hänestä kuulunut lupauksista huolimatta mitään. Toukokuun alussa totesimme, ettei lasikaiteiden uudelleentilaus ja saapuminen voi kestää lähes kahta kuukautta. Niimpä laitoimme uuden kärkevän viestin ja muutaman päivän päästä saimme soiton ks. firman osakkaalta joka pahoitteli tilannetta ja ilmoitti että olisivat huomenna tulossa korjaamaan kaiteita. Hieman epäilytti, mutta onneksi turhaan. Sieltä ne tulivat.
Näiltä kahdelta mieheltä meni 2 kokonaista työpäivää korjata pinnakaiteet kuntoon (joutuivat asentamaan käytännössä uudelleen), oikaisivat asennuksessa kolhiintuneen käsijohteen ja vaihtoivat uudet savunharmaat lasikaiteet virheellisten ja rikkinäisten tilalle. Nämä miehet olivat todellisia ammattilaisia ja mukavia sellaisia. He myös kertoivat, että yhteyshenkilömme oli irtisanottu. Emme nimittäin olleet olleet ainoita tyytymättömiä asiakkaita ja heillä oli iso työmaa korjata tämän henkilön tekemiä tilausvirheitä. He luonnollisesti pahoittelivat kovasti tilannetta, mikä oli enemmän kuin suotavaa.
Korjausten jälki oli hyvää ja olemme olleet kaiteisiin tyytyväisiä. Pinnakaiteiden käsijohteesta puuttuu vielä suoja, jonka on tarkoitus peittää pinnakaiteiden liitoskohdat ja hitsaussaumat. Olen ollut myös tyytyväinen siihen että valitsin savunharmaan lasikaiteen kirkkaan sijaan. Se on kaunis!
Tässäpä siis pääsisäänkäyntimme pinnakaiteet:
Mustissa pinnakaiteissa on vain sitä jotain. Olen NIIIIN tyytyväinen tähän ratkaisuun, joka on kaikessa yksinkertaisuudessaan kaunis ratkaisu.
Kaikista näistä teimme reklamaatiot yhteyshenkilöllemme ja uudet lasit laitettin tilaukseen ja pinnakaiteet luvattiin tulla korjaamaan kunhan uudet lasit tulevat. Ja sitten kuluikin päiviä, viikkoja ja kuukausi. Ei mitään. Mistään ei infottu vaikka puhelimitse näin luvattiin. Isäntä yritti saada yhteyshenkilöämme lukuisia kertoja kiinni, mutta turhaan. Milloin oltiin kokouksessa tai asiakkaalla ja vastattiin että soitan myöhemmin. Eikä ikinä soitettu. Hermo meni! Sitten googlasin kyseistä firmaa ja löysin sieltä yhden toisen yhteyshenkilön yhteystiedot jonne laitoin kärkevää palautetta asianhoidon ja palvelun laadusta. Johan alkoi tapahtua. Yhteyshenkilömme soitti heti ja pahoitteli tilannetta.
Siitä lähtien yhteydenpitoomme kuului aina tuo toinen henkilö ja asiat alkoivat selvitä. Talousvaikeuksia toisinsanoen. Edelliseen viitaten olimme onneksi maksaneet vain puolet urakan koko hinnasta ja sopineet että loput maksetaan kunhan kaikki on asianmukaisesti korjattu. Taloudellista intressiä siis oli hoitaa asiat kuntoon. Yhteyshenkilömme oli kuitenkin edelleen todella surkea yhteydenpidon osalta eikä hänestä kuulunut lupauksista huolimatta mitään. Toukokuun alussa totesimme, ettei lasikaiteiden uudelleentilaus ja saapuminen voi kestää lähes kahta kuukautta. Niimpä laitoimme uuden kärkevän viestin ja muutaman päivän päästä saimme soiton ks. firman osakkaalta joka pahoitteli tilannetta ja ilmoitti että olisivat huomenna tulossa korjaamaan kaiteita. Hieman epäilytti, mutta onneksi turhaan. Sieltä ne tulivat.
Näiltä kahdelta mieheltä meni 2 kokonaista työpäivää korjata pinnakaiteet kuntoon (joutuivat asentamaan käytännössä uudelleen), oikaisivat asennuksessa kolhiintuneen käsijohteen ja vaihtoivat uudet savunharmaat lasikaiteet virheellisten ja rikkinäisten tilalle. Nämä miehet olivat todellisia ammattilaisia ja mukavia sellaisia. He myös kertoivat, että yhteyshenkilömme oli irtisanottu. Emme nimittäin olleet olleet ainoita tyytymättömiä asiakkaita ja heillä oli iso työmaa korjata tämän henkilön tekemiä tilausvirheitä. He luonnollisesti pahoittelivat kovasti tilannetta, mikä oli enemmän kuin suotavaa.
Korjausten jälki oli hyvää ja olemme olleet kaiteisiin tyytyväisiä. Pinnakaiteiden käsijohteesta puuttuu vielä suoja, jonka on tarkoitus peittää pinnakaiteiden liitoskohdat ja hitsaussaumat. Olen ollut myös tyytyväinen siihen että valitsin savunharmaan lasikaiteen kirkkaan sijaan. Se on kaunis!
Tässäpä siis pääsisäänkäyntimme pinnakaiteet:
Kolmannen porraselementin pienempi pinnakaide |
Mustissa pinnakaiteissa on vain sitä jotain. Olen NIIIIN tyytyväinen tähän ratkaisuun, joka on kaikessa yksinkertaisuudessaan kaunis ratkaisu.
Ne on tositosi kauniit!
VastaaPoistaKiitos Lyde :)
PoistaAivan mielettömän upea tuli!!! HArmillisisa nuo reklamaatiot - ne aina ressaa. Toivottavasti yrityksen toiminta jatkuu parempana jatkossa. Yksikin huono työntekijä joka ei hoida hommaansa pilaa koko firman maineen. Rakentaminen on niin iso projekti hallittavaksi että jos sitten energiaa vie reklamaatioiden tekeminen ja perään soitteleminen niin kyllä siinä hermot menee. Kaikille voi sattua virheitä mutta hyvä yritys korjaa virheensä mallikkaasti.
VastaaPoistaKiitos Karolina :) onneksi lopussa kiitos seisoi, vaikka myönnän että oltiin rsksan loppuvaiheessa kyllä niin kypsiä (ja väsyneitä) näiden asioiden pieleen menemisissä ja reklamaatioissa. Luojan kiitos siitä, että tämä firma hoiti asian kunnolla loppuun asti. Välillä kun näytti siltä että mitään ei tuu tapahtumaan. Ja joo, todella sääli firman osalta se että ottivat hommiin tyypin joka enemmän aikaan vahinkoja kuin myyntiä.
PoistaTodella upeat! Tämä saa jälleen kerran sen fiiliksen, että pitäisikö sittenkin laittaa pinnakaiteet lasin sijaan. Mutta kun tykkään molemmista ;)
VastaaPoistaKiitos Niina :) näissä on kyllä sitä jotain, ehkä enemmän tietynlaista " ainutlaatuisuutta "(vaikka tuntuu että nyt näitä onkin jo aika usealla kanssabloggaaja). Lasikaiteett ovat myös kauniita ja ihanan kevyen näköisiä ja ilmavia. Ne sopivat myös tietttyyn tyyliin. Meidän tyyliin istui enemmän nämä pinnakaiteet ja otettiinpa palanen lasikaidettakin, mikä omi myös mieleen :)
PoistaVoi plääh tätä pädiä ja kirjoitusvirheitä.... siis oli mieleen.
PoistaTodella upeat!! Harvemmin näkee näitä talon ulkopuolella, tosi kiva idea!
VastaaPoistaKiitos, tykätään kyllä tosi paljon itsekin :) en ole tosiaan törmännyt ulkototeutuksiin vielä missään, mutta nyt on ainakin meillä toteutettu ja sopivat kyllä ihan yhtä hyvin ulos kuin sisällekkin.
PoistaOn kyllä hienot! Niin pinnakaiteet kuin koko tuo teidän sisäänkäynnin ilme.
VastaaPoistaJoko uusi koti muuten tuntuu kodilta? Itse en enää oikein edes muista aikaa, kun täällä ei olisi asunut :) vaikka siltikään en lakkaa huokailemasta, kuinka ihanaa on vihdoin olla omassa uudessa kodissa.
Kiitos Mrs. S :) Totta puhuen, pidämme kyllä koko sisäänkäynnin ilmeestä. Pitkät pinnat ovat siinä vain piste i:npäälle.
PoistaKoti tuntuu kyllä jo kodille, ja ihanalle sellaiselle. Kesäkuun lopussa tuli viime vuosi ja raksaelämä flashbackina takaisin kun katsoimme miltä tontti näytti tasan vuosi sitten (maatyöt alkoivat kesäkuun lopussa) . Mutta mitään en vaihtaisi pois ja kovin lyhyeltä tuo raksa-aika nyt näyttää ja tuntuu.
Ihana ja näyttävä on teidän sisäänkäynti! Ja että teitä kyllä koetellaan noiden reklamaatioiden kanssa. Onneksi asiat tulivat kuntoon.
VastaaPoistaItsellä talon julkisivu ja siäänkäynti ovat yksiä isoimpia kysymysmerkkejä. Arkkitehti ei ole antanut niihin kovin vakuuttavaa tuntua, tai sitten en osaa sitä vain itse visioida. Edelleen puntaroin myös ulko-oven suhteen… Tuo teidän puunvärinen ovi on ihana ja meillekin voisi moinen tavallaan sopia kun oven läheisyyteen tulee puunväristä rimoitusta, mutta riiteleekö sitten viereisen sivuikkunan karmivärin kanssa (ulkoa tummanharmaa ja sisältä musta). Oi kun saisi jostain joltain konsultointia tämän(kin) asian tuhteen. Päätökset kun pitäisi tehdä lähiviikkojen aikana. Huoh, tuttuja ongelmia varmaan teillekin, vaikka ulkopuoliselle visionne (ja toteutuksenne) näyttääkin vahvalta :)
Kiitos Essi :) Meillä on tosiaan ollut huonoa tuuria tässä raksan loppuvaiheessa, oikea reklamaatiosuma, mutta onneksi nämä on saatu selvitettyä ja hommat ovat pelanneet virheistä huolimatta.
PoistaMeillä nuo ovet ovat Kaskipuun täyspuuovia ja omaan valitsemaamme sävyymme sävytettyjä. Koska talomme julkisivuväritys on lähes musta, oli meille selvää että haluamme ulko-ovet talomme toiseen pääsävyyn sävytettyinä. Tuon pääoven viereisen ikkunalevikkeen karmit ovat myös samaan sävyyn sävytettyjä mitä ulko-ovetkin, muutenhan meillä on ikkunat ja muut ovet mustia ulkopuolelta.
Se, että pääovi ja khh ovi sekä tuo levike ovat erisävyisiä mitä muut ikkunat ja ovet ulkopuolelta (tällä tarkoitan lähinnä meidän terassin ovia), ei kyllä itseäni haittaa yhtään. Lähinnä varmaan tuon yleisen sävymaailman vuoksi, eli meillä vuorottelee musta ja heinän sävy lisäyksellä harmaa betoni. Kannattaa kysyä arkkitehdilta mielipidettä ja sitä voiko esim.antaa muutaman kuvan erisävyisillä ovivaihtoehdoilla. Visuaalinen kuva selkiyttää aina.
Ja tosi kiva kuulla jos visiomme vaikuttaa vahvalta. Sitä se ei nimittäin todellakaan ole aina ollut ja kyllä tätä väritysasiaa mietitittiin tosi pitkään ennenkuin sopivat värit löytyivät valikoituivat :)
Hei!
VastaaPoistaTäälä yks blogiisi ihastunut raksauksen vasta alottanut. Saisiko kysyä että mikä on tämän "puuvärisen" puun käsittely ulkkoverhouksessa? Näyttäs mätsäävän hienosti yhteennkaskipuun puuovien kanssa ;)
Hei Sonja,
PoistaKiva että löysit blogiimme. Tervetuloa seuraamaan :)
Talomme toinen värisävy on Tikkurilan Heinä 5064 ja kaikki puuosat ovat siihen sävyyn kuullotettuja :)