Kalustereklamaatioita. Niitä olen nyt ikäväksi joutunut tekemään lisää.
Ensimmäiset reklamaatiot tehtiin heti kalusteiden saavuttua Finnmirrorin paketeista, jotka olivat saaneet kolhuja tavallisen postin kyydissä. Puustellin rekan kyydissä tulleet kalusteet olivat hyvin suojattuja ja niissä ei tosiaan kolhuja ollut missään. Perus postin tuomissa sitten kylläkin.
Isäntä on saanut hyvin kalusteita asennettua ja tässä samassa on ikäväksi huomattu, että meille on tullut vääränlaista tavaraa.
Keittiön liian kapeat yläkaapit porrastavat alakaappeihin nähden |
Keittiön jääkaapin ja pakastimen yläkaappien ovikaapit olivat tulleet vahingossa liian kapeina, eli ovet porrastavat. Koska kyseiset ovet ovat pompulla, mietittiin josko porrastus olisi pomppumekanismin asentamisesta kiinni. Mutta ei ollut. Espoon Puustellin yrittäjä Antti tuli ihan itse käymään ja totesi, että ovet ovat tulleet vahingossa liian kapeina ja laitetaan uudet heti tilaukseen.
Valkoisella reunanauhalla varusteltu koivulaminaattitaso |
Kodinhoitohuoneen koivulaminaattitasot tulivat myös yhtenä jälkitoimituksena viime viikolla. Isäntä sai viime viikonloppuna osan kodinhoitohuoneen kalusteista asennettua ja laittoi laminaattitason paikoilleen. Kun sitten saavuin raksalle, ihmettelin että miksi tasossa on valkoinen reunanauha?! No niinpä. Tsekkaus paljasti, että niin oli kaikissa muissakin koivutasoissa. Ei kun uutta reklamaatiota.
Isäntä kyseli myös, että mihin meillä on tulossa vaaleaa tammea? Jaa, että mitä? Oli kuulemma vaaleaa tammea joku taustalevy. Ei pitänyt olla, vaan koivua. Ja reklamaatiota.
Eilen isäntä huomasi, että niemekkeen laatikostojen viereiset peitelevyt ovat myös liian kapeita, eli porrastavat laatikostoihin nähden. Myös keittiön välitilan lasi puuttuu, josta pitäisi kulma leikata pois sähköpistokkeita varten. Sähkömiesten kun pitäisi tulla ensi viikolla jatkamaan sähköjen asennuksia talolle. Soittelin jälleen tänään Puustellille asiasta.
Eilen isäntä huomasi, että niemekkeen laatikostojen viereiset peitelevyt ovat myös liian kapeita, eli porrastavat laatikostoihin nähden. Myös keittiön välitilan lasi puuttuu, josta pitäisi kulma leikata pois sähköpistokkeita varten. Sähkömiesten kun pitäisi tulla ensi viikolla jatkamaan sähköjen asennuksia talolle. Soittelin jälleen tänään Puustellille asiasta.
Homma ei ole tosiaan mennyt niinkuin Strömsössä ja täytyy myöntää että kyllähän tämä jo harmittaa (ja väsyttää!). Tärkeintä näissä asioissa on kuitenkin se, että reklamaatiot hoidetaan ja uusi tavara saadaan heti työn alle ja tilaukseen.
Espoon Puustellin kanssa yhteydenpito, reklamaatioiden hoito ja keskustelu ovat sujuneet todella hyvin. Reklamaatiot on käsitelty samantien ja laitettu uudet tilaukseen. Puustellin yrittäjä Antti on käynyt myös Puustellin asentajien kanssa raksalla katsomassa keittiön porrastavia ovia ja olemme saaneet hyvin vastauksia meitä arveluttaneihin kysymyksiin liittyen kalusteiden asennuskuviin.
Kuten aiemmin kerroin, Puustellin tehtaan viimeiset koivut tulevat meidän kotiin. Kodinhoitohuoneeseen virheellisesti valkoisella reunanauhalla tullutta koivulaminaattitasoa ei tehtaan mukaan koivuisena siis enää saa. Niinpä Puustelli on luvannut toimittaa laminaattitason tilalle massiivipuisen koivutason samaan hintaan valmiiksi käsiteltynä ja hieman normaalia pidempänä, jotta saadaan taso oikein ja ilman rakoja paikoilleen. Puustellin oma asentaja tulee leikkaamaan kodinhoitohuoneen tasot oikean mittaiseksi sekä tekemään altaalle oikean kokoisen reiän.
Tämä jos mikä on asiakaspalvelua ja erittäin hyvää sellaista reklamaatiotapauksessa.
Nyt odottelemme reklamoituja tavaroita saapuvaksi, jotta saadaan loputkin kalusteet paikoilleen.
Huhheijaa, onneksi on viikonloppu :)!
Espoon Puustellin kanssa yhteydenpito, reklamaatioiden hoito ja keskustelu ovat sujuneet todella hyvin. Reklamaatiot on käsitelty samantien ja laitettu uudet tilaukseen. Puustellin yrittäjä Antti on käynyt myös Puustellin asentajien kanssa raksalla katsomassa keittiön porrastavia ovia ja olemme saaneet hyvin vastauksia meitä arveluttaneihin kysymyksiin liittyen kalusteiden asennuskuviin.
Kuten aiemmin kerroin, Puustellin tehtaan viimeiset koivut tulevat meidän kotiin. Kodinhoitohuoneeseen virheellisesti valkoisella reunanauhalla tullutta koivulaminaattitasoa ei tehtaan mukaan koivuisena siis enää saa. Niinpä Puustelli on luvannut toimittaa laminaattitason tilalle massiivipuisen koivutason samaan hintaan valmiiksi käsiteltynä ja hieman normaalia pidempänä, jotta saadaan taso oikein ja ilman rakoja paikoilleen. Puustellin oma asentaja tulee leikkaamaan kodinhoitohuoneen tasot oikean mittaiseksi sekä tekemään altaalle oikean kokoisen reiän.
Tämä jos mikä on asiakaspalvelua ja erittäin hyvää sellaista reklamaatiotapauksessa.
Nyt odottelemme reklamoituja tavaroita saapuvaksi, jotta saadaan loputkin kalusteet paikoilleen.
Huhheijaa, onneksi on viikonloppu :)!
Auts! Voisin sanoa, että tiedän tunteen. Meilläkin näitä "ei menny niinku Strömsössä" -hommia on riittänyt. Pääasia on tosiaan se, että virheet korjataan mukisematta. Silloin reklamoinnista huolimatta ainakin itselle jää hyvä mieli.
VastaaPoistaTsemppiä, teillä on tosiaan jo loppusuora näkyvillä. :)
Näin on Hertta. Eiväthän nämä jutut ikinä kivoja ole, mutta niiltä nyt ei vaan voi välttyä raksa-aikana. Onneksi reklamoinnit on käsitelty sujuvasti ja osa tavaroista on jo tulon päällä. Homma on pelannut Puustellin kanssa todella hyvin ja onhan se aina bonusta, että saadaan khh:n tasot heidän asentajansa toimesta asennettua. Yksi työvaihe meille vähemmän:)
VastaaPoistaOnneksi teillä on aikaa odottaa uusia kalustetoimituksia ja korjauksia ja rakennatte alueella, joka on tarpeeksi lähellä kalustetoimittajaa. Ikävää on se, että nykyään ollaan tyytyväisiä, kun reklamaatiot - joita teillä on iso määrä - hoidetaan kunnolla. Jos vaikkapa sähkömies tulisi tekemään työt ja väärien työkalujen ja vetojen takia venyttäisi oman urakkansa valmistumista kuukaudella, olisivatko kaikki tyytyväisiä kun virheet on huomattu ja korjattu? Toinen tekee työtä käsillään, toinen sentintarkan suunnittelun jälkeen näpyttelee tilauksen koneelle ja tehdas hoitaa loput, molemmat oman alansa ammattilaisia.
VastaaPoistaMihinkään yleiseen haukkumiseen ei tietysti pidä lähteä, mutta tosiasiat ovat tosiasioita. Asiakas on testaajan asemassa, vaikka hänen pitäisi olla valmiin tuotteen loppukäyttäjä.
Kiitos Minni-Mai kommentistasi. Ideaali "raksa"maailmassa kaikki tosiaan menisi juuri niinkuin on suunniteltu, mutta harvemmin näin oikeasti on. Tähän ollaan jo alusta asti asennoiduttu kun taloa lähdettiin rakentamaan. Kun asioita on mennyt pieleen, niin harvemmin tilanteessa vellominen tai toimittajan haukkuminen on sitä korjannut. Virheitä sattuu itse kullekin, ihmisiähän tässä kaikki ollaan, tärkeintä on että virhe korjataan mahdollisimman pian ja työt pääsevät jatkumaan. On todella valitettavaa, että pahimassa tapauksessa rakennuttaja joutuu maksamaan virheistä aikataulun venymisen kustannuksina.
PoistaSe, että reklamaatiot käsitellään nopeasti ja uusi korjattu tavara saadaan heti tilaukseen, on mielestäni vähintä mitä kalustetoimittaja voi tässä tilanteessa tehdä ja kertoo myös siitä, että virhetilanteissa toimittaja kantaa vastuun loppuun asti ja haluaa että lopputuote on sitä mitä on tilattu. Tiedän keittiötoimittajia joissa reklamaatiotilanteissa ketään ei saa kiinni, tai uutta korjattua tavaraa saa odottaa kuukausitolkulla. Se jos mikä lisää asiakkaan tyytymättömyyttä ja epäluottamusta ks. toimittajaa kohtaan, kun virheistä ei kanneta vastuuta ja asiaa pallotellaan loputtomiin.
Onneksi meillä nämä kalustereklamaatiot eivät romuta aikataulua, vaan kalusteet saadaan siltikin kasaan ilman puuttuvia osia. Olet siinä oikeassa että urakoitsijan tekemät virheet ym. painivat kerrannaisvaikutuksiltaan ja kustannuksiltaan ihan eri mittakaavassa. Mutta kun virhe on jo tapahtunut, näkisin että ainoa millä asiakastyytyväisyyttä voi ylläpitää virhetilanteessa on se, että tilanne korjataan mahdollisimman pian. Emme todellakaan ole tyytyväisiä tilanteeseemme, jossa jouduimme tekemään näinkin monta reklamaatiota. Mutta tapaan jolla virheitä on alettu korjaamaan, on lieventänyt pettymyksen määrää ja lisännyt luottamusta siihen että Puustelli ainakin haluaa kantaa vastuunsa virheistä loppuun asti ja korjata asiat mahdollisimman pian.
Olet aivan oikeassa, iso plussa reklamaatioiden asiallisesta hoidosta ja nimenomaan vastuun ottamisesta, ei yritetä löytää syyllisiä muualta ja vaikka selityksiä löytyy, ei niiden taakse piilouduta.
PoistaSiksi kirjoitin myös, että yleiseen haukkumiseen ei ole syytä. Jotenkin vaan on vaikea ymmärtää, että tänä tietokoneiden ja räätälöityjen sovellusten aikana on mahdollista tehdä suunnittelu viimeisen päälle mittoineen, materiaaleineen ja kuvineen, mutta siitä eteenpäin näyttää tilanne olevan joskus onnen kauppaa - missä tiedot muuttuvat virheellisiksi..?
Kärsijiä kun on asiakkaan lisäksi myös myyjä ja tehdas - ja nämä maineen lisäksi vielä taloudellisesti - luulisi jotain kiinnostavan laittaa asiat toimimaan.
Puustelli jäi mieleeni kuitenkin positiivisena asiana, kiitos asiallisen tekstisi.
Mielenkiinnolla odotan jatkoa =).